آموزش دریافت وام ارز دیجیتال


وام گیرنده و وام دهنده دو بازیگر مختلف در معامله وام کریپتو هستند. وام گیرنده برای ضمانت وام دریافتی از وام دهنده، ارز دیجیتال را وثیقه می‌گذارد.

همه‌گیری کرونا تأثیر مخربی بر سوددهی ابزارهای سرمایه‌گذاری‌ متعارف مانند سهام، طلا و املاک و مستغلات داشت و سرمایه‌گذاران انبوهی را به سمت ارزهای دیجیتال سوق داد. افراد و سرمایه‌گذاران سازمانی شانس خود را در این صنعت امتحان کردند و حتی در طول رکود اقتصادی در سراسر جهان که بسیاری از سرمایه‌گذاران را وحشت زده کرد، سود مناسبی به دست آوردند.

علیرغم بحث شدیدی که در مورد ارزهای دیجیتال که راهی عالی برای رشد ثروت با روش‌های پرنوسان خود ارائه می‌دهد، وجود دارد، نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که این صنعت طی دو سال گذشته به سرعت رشد کرده است. این صنعت هنوز در حال نوآوری و امتحان کردن ایده‌های مختلف است و موانع بیشتری را در این راه پشت سر می‌گذارد. یکی از این حوزه‌ها وام‌دهی کریپتو است.

 

وام کریپتو چیست؟

وام کریپتو ابزاری نوآورانه برای به دستیابی سریع به پول نقد مورد نیاز شماست که به شما امکان می‌دهد از رمزارزهای خود به عنوان ضمانت (وثیقه) استفاده کنید. اگر می‌پرسید چگونه می‌توانم وام ارز دیجیتال دریافت کنم، باید گفت که وام‌ وثیقه‌ای راه‌حل مناسبی برای شماست. این وام وام‌گیرنده را قادر میسازد تا از رمزارزهای خود به عنوان وثیقه برای دریافت وام فیات یا استیبل‌کوین استفاده کند.

این نوع وام به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به فروش رمزارزهای خود پول دریافت کنید و از این پول نقد برای تحقق اهداف خود استفاده کرده و سپس برای بازگرداندن وثیقه‌های خود بازپرداخت کنید. وام‌های کریپتو به شما این امکان را می‌دهد که از طریق وام دادن بخشی از دارایی‌های خود سود دریافت کنید.

پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو نقش کلیدی در اعطای این وام‌ها دارند. به طور کلی، شما می‌توانید تا سقف 50٪ از دارایی‌های دیجیتال خود را وام بگیرید، اگرچه این میزان در برخی از پلتفرم‌ها ممکن است حتی بیشتر باشد. وام‌های کریپتو عموماً مفهومی مانند EMI ندارند و وام گیرندگان می‌توانند تا قبل از پایان مهلت تعیین شده، بازپرداخت (repay) کنند. همچنین نرخ بهره در شبکه سلسیوس (Celsius Network) تقریباً 4٪ روی رمزارزهای معروف غیر استیبل‌کوینی است.

در خصوص این سؤال که آیا وام کریپتو سودده است، باید گفت که پاسخ به یک سری عوامل مختلف بستگی دارد. اگر قرض خود را پرداخت نکنید، در نهایت دارایی‌های خود (وثیقه) را از دست خواهید داد. بی ثباتی قیمت رمزارزها منجر به جذاب شدن بیشتر وام‌‌های استیبل‌کوینی شده است. در شبکه سلیسیوس (Celcius) و نکسو (Nexo)، وام‌دهندگان استیبل‌کوین می‌توانند 8٪ بهره به دست آورند، در حالی که در کامپواند فایننس (Compound Finance) – یک پلتفرم غیرمتمرکز وام‌دهی ارز دیجیتال – نرخ سود سالیانه وام (APR) برای استیبل‌کوین‌های Dai و USDC به ترتیب 12% و 9٪ است.

نحوه کار وام استیبل‌کوینی چگونه است؟

وقتی صحبت از نرخ بهره می‌شود، مدل‌های وام‌دهی و استقراض همتا به همتا (P2P) به شدت تحت تأثیر سناریوی عرضه و تقاضا قرار دارند. حجم بالای وام همراه با عرضه کم از سوی وام‌دهندگان به معنای بازده بالا برای وام‌دهندگان است. با این حال، اگر تقاضا برای وام‌های کریپتو کم باشد و عرضه از سوی وام‌دهندگان زیاد باشد، نرخ بهره برای وام دهنده برای جذب وام گیرنده پایین خواهد بود.

اگر برایان سوال شده که چرا استیبل‌کوین‌ها نرخ بهره‌‌ بالایی دارند، این بخش ممکن است بسیار آموزنده باشد. قاعده اصلی عرضه و تقاضا منجر به وام‌‌‌های استیبل‌کوینی شده است که سود سالانه دو رقمی ارائه می‌کنند. استیبل‌کوین‌ها هنوز یک صنعت نوپا هستند و تنها 2 تا 3 درصد از کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند.

در پلتفرم‌های وام‌دهی، مقدار قابل توجهی از عرضه وام از طریق استیبل‌کوین‌ها تأمین می‌شود. بسیاری از افراد این رمزارزها را فقط برای وام دادن آن‌ها در این پلتفرم‌ها خریداری می‌کنند، اما حجم آن‌ها در مقایسه با عرضه ارزهای دیجیتال برتر، بسیار کم است. برای مثال در پلتفرم Compound Finance، عرضه خالص اتر (ETH) 50 درصد بیشتر از مجموع عرضه DAI و USDC است.

با مقایسه آن با حجم تقاضا، متوجه خواهید شد که این اعداد خیره‌کننده هستند. در Compound Finance، تقاضا برای DAI تقریباً 40 برابر بیشتر از ETH است. معامله گران سازمانی بزرگ و شرکت‌های پردازشگر پرداخت ارزهای دیجیتال پشت تقاضای عظیم DAI هستند. معامله‌گران سازمانی شامل صندوق‌های پوششی و بازارسازها با هدف سوداگری وارد وام‌های کریپتو می‌شوند.

نحوه کار وام کریپتو چیست؟

 

درست مانند وام با پشتوانه اوراق بهادار، در وام کریپتو نیز ارز دیجیتال وثیقه گذاشته می‌شود. این وام اساساً شبیه وام مسکن است. شما برای دریافت وام و بازپرداخت آن در یک زمان از پیش تعیین شده، اندوخته رمزارز خود را نگه می‌دارید. این نوع وام‌ها را می‌توان از طریق پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو یا صرافی کریپتو دریافت کرد. اگرچه شما همچنان مالکیت ارز دیجیتال وثیقه شده را حفظ می‌کنید، اما حق انجام تراکنش با آن‌ها را ندارید.

وام‌های کریپتو به دلیل مزایای متعددی مانند نرخ بهره پایین، قابلیت انتخاب ارز مورد نظر، عدم بررسی اعتبار حساب شخص، تأمین مالی سریع و توانایی کسب درآمد غیرفعال در کریپتو، به عنوان یک گزینه مناسب شناخته می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید سکه‌های دیجیتال خود را قرض دهید و APY بالایی (بیش از 10٪) در چندین پلتفرم کریپتو دریافت کنید.

همه وام‌‌های کریپتو دو طرف دارند: وام‌گیرنده و وام‌دهنده. این وظیفه وام گیرنده است که رمزارزها را به عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کند تا وام را از وام دهنده تضمین کند. این به نفع هر دو طرف عمل می‌کند، زیرا وام گیرنده در ازای رمزارزهای (وثیقه) خود وام فوری دریافت می‌کند و وام دهنده نیز از مبلغ سپرده‌گذاری شده سود دریافت می‌کند. اگر وام گیرنده به تعهدات خود عمل نکند، وثیقه خود را به منظور پرداخت شدن بدهی‌های خود از دست خواهند داد.

آموزش مراحل دریافت وام

در بایننس (Binance)، کوین‌بیس (Coinbase) یا هر پلتفرم دیگری، اصول اولیه دریافت وام یکسان است. وام گیرنده‌ها باید مراحل زیر را طی کنند.

همچنین برای وام‌دهندگان، مراحل وام‌دهی ارائه شده است:

نکاتی که باید قبل از دریافت و اعطای وام کریپتو بدانید

وام کریپتو مشابه وام‌های وثیقه‌ای فیات است. در هنگام کار با ارزهای دیجیتال باید مراقب چند عامل باشید.

 

آیا وام دادن کریپتو خوب است؟

شاید مشتاق باشید بدانید که آیا وام‌دهی کریپتو امن است یا خیر. قبل از اینکه به عنوان یک وام دهنده وارد یک پلتفرم ارز دیجیتال شوید، باید به خوبی با جزئیات آشنا شوید. هنگامی که ارز دیجیتال خود را به منظور وام دادن به هر پلتفرمی منتقل می‌کنید، آنها به کلیدهای ارز دیجیتال دسترسی دارند – نه شما. شما فقط اوراق قرضه صادر شده توسط قرارداد هوشمند را در اختیار دارید. بررسی استانداردهای ممیزی قرارداد هوشمند، تاریخچه پروژه و تیم آن می‌تواند به شما در اتخاذ تصمیمات شما کمک کند.

اگر با چشمان بسته شروع به وام دادن کردید، از ناپدید شدن رمزارزهای خود تعجب نکنید. به عنوان مثال، QuadrigaCX چیزی کمتر از یک داستان ترسناک نیست. گفتنی است که یک مستند در نتفلیکس در مورد مرگ مشکوک جرالد کاتن (Gerald Cotton) ، بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال کانادایی کوادریگاسیکس (QuadrigaCX) در مورد سوء استفاده از وجوه مشتریان ساخته شده است. قابل به ذکر است که حدود 190 میلیون دلار از دارایی‌های دیجیتالی که در این صرافی نگهداری می‌شد ناپدید شد.

به عنوان جمع بندی، باید قبل از استفاده از هر پلتفرم برای وام‌دهی و اعطای وام، تحقیق کنید و دقت لازم را مبذول دارید. صرف نظر از پلتفرم مورد نظر، شناخت محدودیت‌های خودتان بسیار مهم است. یک اشتباه ممکن است هزینه زیادی به همراه باشد، بنابراین بهتر است مهارت‌های اکتشافی خود را به بهترین شکل به کار ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *