طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا بیتکوین؟


به نقل از وب‌سایت «لایو مینت»، با نزدیک شدن به فصل دیوالی در هند، تقاضای سنتی طلا در حال افزایش است. چرا که فلز زرد در این کشور نماد ثروت، امنیت و رفاه مالی است. همچنین در میان عدم قطعیت های اقتصاد کلان، طلا به عنوان یک پناهگاه امن تلقی می شود. در این میان ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین، ستاره ی طلای دیجیتال نامیده می شوند. در گذشته، بیت کوین به عنوان جایگزینی برای طلا در زمان سرمایه گذاری محسوب می شود. با این اوصاف کدام سرمایه گذاری بهتری است؟ طلا یا بیت کوین؟

به گفته یک تحلیلگر سرمایه گذاری (Palash Udhwani)، طلا و بیت کوین شباهت های زیادی دارند، تا جایی که گاهی بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال تبلیغ می شود. مهم ترین دلایلی که این دو شبیه در نظر گرفته می شوند؛ یکی در دسترس بودن جهانی و دیگری تقاضای بالا و عرضه کم بیت کوین است. عرضه بیت کوین (BTC) را نمی توان در بازار با برنامه ریزی الگوریتمی تغییر داد.

برطبق آمارهای ارائه شده توسط اولین پلتفرم مدیریت دارایی های کریپتو هند (Kunji)، در پنج سال گذشته، بیت کوین در پنج دیوالی گذشته بهتر از طلا عمل کرده است. 

بیت کوین شاهد افزایش 312.5 درصدی در دیوالی 19 اکتبر 2017 بود، در حالی که طلا شاهد افزایش 29.5 درصدی بود. علاوه بر این، در دیوالی که در 6 نوامبر 2018 برگزار شد، بیت کوین 196.3 درصد در مقابل افزایش 36.1 درصدی طلا رشد کرد. در دیوالی که در 27 اکتبر 2019 برگزار شد، بیت کوین و طلا هر دو به ترتیب به 99.9 و 11 درصد کاهش یافتند. با این حال، در طول دیوالی 2019، بیت کوین همچنان عملکرد بهتری داشت.

در دیوالی 14 نوامبر 2020، بیت کوین افزایش 18.7 درصدی را ثبت کرد، در حالی که طلا 11.6 درصد سقوط کرد. اما در دیوالی 4 نوامبر 2021، بیت کوین به میزان 68.9 درصد کاهش داشت در حالی که طلا تنها 6.7 درصد کاهش یافته بود. در سال 2021، طلا عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشت. به طور کلی، طی 5 سال، بیت کوین بازدهی بیشتری نسبت به طلا داشت.

اودهوانی همچنین افزود: بیت کوین به عنوان «طلای دیجیتال» و پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می شود، سرمایه گذاران چندان موافق فلز زرد نیستند. با افزایش تورم در چند ماه گذشته، ارزش بیت کوین و طلا به شدت افزایش یافته است. دلار قوی و بازده اوراق قرضه بالا ممکن است سرمایه گذاران را از فلز گرانبها و بیت کوین دور و به بازارهای دیگری هدایت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *